Ανακοινώσεις

13-12-2017

Τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη συστήματα ελεγχόμενης κυκλοφορίας των μηχανημάτων στο χωράφι.

Έχει παρατηρηθεί και μετρηθεί ότι οι κινήσεις των τρακτέρ με τα διάφορα μηχανήματα για τις καλλιεργητικές φροντίδες στη διάρκεια μιας καλλιέργειας περνούν και συμπιέζουν πάνω από το 80% του χωραφιού.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι μετά από όργωμα και την κατεργασία του εδάφους το έδαφος συμπιέζεται και πάλι μέχρι την επόμενη κατεργασία του εδάφους που ίσως την κάνει και απαραίτητη.

Η συμπίεση του εδάφους δρα αρνητικά στην ανάπτυξη του φυτού και μειώνει τις αποδόσεις.

Η ιδέα που χρησιμοποιήθηκε ήταν να χαραχτεί το χωράφι έτσι ώστε να κινείται το τρακτέρ σε γραμμές χαραγμένες στο χωράφι.

Το σύστημα πήρε το όνομα tramline δηλαδή γραμμή του τραμ και φαίνεται στην Εικόνα 1.

EIKONA1

 

Ουσιαστικά αφήνουμε άσπαρτες δύο σειρές σιταριού σε απόσταση του εύρους (απόσταση μεταξύ) των τροχών του τρακτέρ.

Οι δύο αυτές γραμμές επαναλαμβάνονται σε αποστάσεις ίσες με το πλάτος εργασίας του ψεκαστικού και του λιπασματοδιανομέα του παραγωγού.

Οι γραμμές δημιουργούνται από ένα σύστημα που υπάρχει στις σπαρτικές σιτηρών και μπορεί να κλείσει τις εξόδους του σπόρου από δύο μετρητικούς μηχανισμούς (τους μηχανισμούς που προκαλούν την έξοδο του σπόρου από τη μηχανή για να πραγματοποιηθεί η σπορά) κάθε ορισμένα ανεβοκατεβάσματα της αναρτώμενης σπαρτικής.

Αν για παράδειγμα έχουμε μια σπαρτική 3 μέτρων και ψεκαστικό και λιπασματοδιανομέα 12 μέτρων τότε κάθε 4 ανεβοκατεβάσματα της σπαρτικής θα κλείνουν οι δύο μετρητικού μηχανισμοί.

Οι γραμμές μπορούν να γίνουν σε πολλαπλάσια του 3 όπου θέλουμε σύμφωνα με τα μηχανήματα που έχουμε.

Σε ορισμένες σπαρτικές μπορούμε να χαράξουμε τις γραμμές κατά τη σπορά με ειδικούς δίσκους όταν θέλουμε να κάνουμε επεμβάσεις πριν από το φύτρωμα του σιτηρού (π.χ. αν θέλουμε ή προβλέπουμε να ψεκάσουμε για σκουλήκι).

TRAFIC FARMING

Στις γραμμές που χαράσσουμε (ουσιαστικά δεν σπέρνουμε) κινούμε το τρακτέρ για όλες τις εργασίες μετά τη σπορά.

Αυτό εξασφαλίζει μια σειρά από πλεονεκτήματα όπως:

1. Ακρίβεια στις κινήσεις των μηχανημάτων στο χωράφι.

Ούτε κενά ούτε διπλο-περάσματα κατά τη λίπανση ή τους ψεκασμούς που σε κάθε περίπτωση προκαλούν είτε μείωση των αποδόσεων είτε υψηλότερο κόστος.

2. Δημιουργούν στο χωράφι διαδρόμους με συμπιεσμένο έδαφος και επομένως διευκολύνουν την κίνηση ακόμα και με σχετικά υγρές συνθήκες.

Η ολίσθηση των τροχών είναι ελάχιστη και η ταχύτητα εργασίας ορίζεται με ακρίβεια.

3. Η συμπίεση του εδάφους παραμένει μόνο στις λωρίδες άρα περιορίζεται η συμπίεση και οι αρνητικές της επιπτώσεις.

4. Μπορούμε να κινούμαστε με τρακτέρ με ελαστικά μικρού πλάτους χωρίς κανένα πρόβλημα.

Σκεφτείτε πόσες φορές την άνοιξη θέλετε να μπείτε στο χωράφι σας για να λιπάνετε ή να ψεκάσετε και δεν μπορείτε γιατί θα δημιουργήσετε προβλήματα στα φυτά στα σημεία που πατήστε.

Όπως είπαμε σε προηγούμενο σημείωμα είναι σημαντικό για την ποιότητα του σκληρού σιταριού να υπάρχει στο έδαφος άζωτο στις αρχές Απριλίου.

Πολλές φορές όταν θέλετε να εφαρμόσετε τη δεύτερη δόση επιφανειακής λίπανσης στα μέσα Μαρτίου οι υγρές συνθήκες σας δυσκολεύουν.

Με το σύστημα αυτό τόσο η λίπανση όσο και οι ψεκασμοί θα γίνουν με ιδιαίτερη ευκολία.

Σε χρονιές με πολύ υγρή άνοιξη όπως το 2015-16 θα μπορούσαμε ακόμα να προσθέσουμε και μια μικρή τρίτη δόση αζώτου στις αρχές Απριλίου για να πετύχουμε εκτός από την υψηλή παραγωγή (που είχαμε) και υψηλή ποιότητα (που δεν είχαμε). Γιατί ενώ η επάρκεια νερού έδωσε μεγάλη παραγωγή η έλλειψη αζώτου στην κρίσιμη περίοδο δεν επέτρεψε την παραγωγή σπόρου με υψηλή πρωτεΐνη. Η επιπλέον τιμή που προσφέρεται με τη συμβολαιακή γεωργία (1-2 λεπτά για πρωτεΐνες πάνω από 13,5%) σαφώς υπερκαλύπτεται από το επιπλέον κόστος.

Η επίπτωση των κενών στην παραγωγή είναι αμελητέα καθώς οι διπλανές σειρές υπερκαλύπτουν τα κενά.

Τα πλεονεκτήματα όμως είναι αρκετά για να δοκιμαστούν και στη χώρα μας.

Γεωργία Ακριβείας 

Με την εισαγωγή των συστημάτων πλοήγησης με χρήση GPS οι λωρίδες αυτές μπορούν να γίνουν μόνιμες από χρόνο σε χρόνο και να εξασφαλίζουν την κίνηση πάντα πάνω σε συμπιεσμένο έδαφος.

Η τελευταία εξέλιξη δημιουργεί λωρίδες πλάτους 3 μέτρων και αντίστοιχα τα τρακτέρ και τα άλλα μηχανήματα έχουν εύρος τροχών τα 3 μέτρα οπότε η κίνηση γίνεται πάντα σε αυτές τις λωρίδες περιορίζοντας τη συμπίεση αλλά και την ανάγκη κατεργασίας του εδάφους.

Οι Εικόνες 2 και 3 δείχνουν το πώς λειτουργεί το σύστημα με σημαντικά οφέλη για τους αγρότες.

2.3


Πηγή: http://www.eleftheria.gr

Γράφει ο Φάνης Γέμτος - Γεωπόνος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας