Ανακοινώσεις

19-06-2012

Στο θερμοκήπιό του, η υδροπονία και οι αρχές της βιολογικής γεωργίας συνυπάρχουν με την καινοτομία, που φτάνει μέχρι και την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, πρεσβεύοντας την πράσινη ανάπτυξη. Το πιο σημαντικό όμως είναι η γεύση της.

Θα μπορούσε να είναι ακόμη ένα τυπικό ελληνικό προϊόν, όμως η ντομάτα «Lucia» διαφέρει. Οχι μόνο γιατί έχει άριστη ποιότητα, χρώμα, βάρος και άρωμα, αλλά γιατί παράγεται στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας, από την Agritex Ενεργειακή με μοναδικό τρόπο. Η πρωτοποριακή παραγωγή της επιτυγχάνεται σε γυάλινο υπερσύγχρονο θερμοκήπιο 100.000 τ.μ. (το μεγαλύτερο στην Ελλάδα), με τη μέθοδο της υδροπονίας, όχι στο χώμα, αλλά σε ειδικά υποστρώματα από αδρανή υαλοβάμβακα, τα οποία τροφοδοτούνται με τα απολύτως απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

«Με την υδροπονία επιτυγχάνεται η μικρότερη δυνατή προσβολή από ασθένειες και έντομα, τα οποία αν εμφανιστούν, καταπολεμούνται ευκολότερα, κατά βάση με βιολογικές μεθόδους. Τα φυτά ουσιαστικά κρέμονται στον αέρα και αντί να στηρίζονται στο χώμα για την ανάπτυξή τους, βρίσκουν στήριξη στην ειδική κατασκευή.

Η γονιμοποίηση γίνεται με φυσικό τρόπο, με έντομα βομβίνους, χωρίς χημική παρέμβαση. Η κλασική "Lucia" αποδίδει τέσσερις -πέντε καρπούς στο τσαμπί. Υπάρχει όμως και η "Lucia baby" και η "Lucia snack"», διευκρινίζει ο Ευθύμιος Ευθυμιάδης, αντιπρόεδρος του Δ.Σ. κι ένας εκ των ιδιοκτητών του ελληνικoύ ομίλου «Redestos», στην οποία ανήκει η εν λόγω εταιρεία (Agritex).

Αυτήν τη στιγμή, μέσα στο γυάλινο θερμοκήπιο, το οποίο είναι ολλανδικής τεχνολογίας, αναπτύσσονται 500.000 φυτά, παράγονται 52 κιλά τομάτες ανά τετραγωνικό μέτρο το χρόνο, με τη συνολική παραγωγή να ανέρχεται στους 5.200 τόνους ετησίως. Παραγωγή που κατά 95% καταναλώνεται στο εσωτερικό, αφού η ζήτηση είναι μεγάλη και μόνο ένα 5% πηγαίνει για εξαγωγή (κυρίως στη Ρωσία και στην Πολωνία). Το υπερσύγχρονο θερμοκήπιο έχει αυτοματοποιημένο εξοπλισμό, τα πάντα ρυθμίζονται με υπολογιστές και η πρόοδος των φυτών παρακολουθείται από κλειστό κύκλωμα με ειδικό πρόγραμμα που ρυθμίζει τη χορήγηση θρεπτικών συστατικών, το πότισμα και σχεδόν το σύνολο των διαδικασιών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτήν τη στιγμή, στη συγκεκριμένη γραμμή παραγωγής απασχολούνται εκατό άτομα, εργατικό κι επιστημονικό προσωπικό. «Το όνομα προέρχεται από το Λουκία, που είναι της αδερφής μου. Η βασική ιδέα ήταν να μπορέσουμε να ρίξουμε στην αγορά το πρώτο αγροτικό ελληνικό προϊόν που θα έχει brand name. Θεωρούμε ότι έτσι θα πρέπει πια να παράγονται τα αγροτικά προϊόντα στην Ελλάδα, με ονοματεπώνυμο», μας πληροφορεί ο κ. Ευθυμιάδης.

Το άκρως πρωτοποριακό όμως στοιχείο της συγκεκριμένης εγκατάστασης, που την καθιστά και μοναδική, είναι το φαινόμενο συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας. Με την κατανάλωση φυσικού αερίου, το θερμοκήπιο θερμαίνεται, ενώ ταυτόχρονα παράγεται ηλεκτρική ενέργεια η οποία προωθείται στο δίκτυο της ΔΕΗ κι έτσι αντισταθμίζεται το υψηλό κόστος θέρμανσης. «Δεν είναι μόνο αυτό.

Στην εγκατάσταση δεν εκλύονται καθόλου καυσαέρια, γιατί καθαρίζονται από καταλύτες και διοχετεύονται ως καθαρό διοξείδιο του άνθρακα μέσα στο φυτώριο, συστατικό απαραίτητο για την ανάπτυξη των φυτών. Παράλληλα, το νερό άρδευσης ανακυκλώνεται μειώνοντας την κατανάλωση κι αποτρέποντας τη ρύπανση με υπολείμματα λιπασμάτων. Εμείς εφαρμόζουμε στην πράξη αυτό ακριβώς που ακούγεται καθημερινά στην Ελλάδα ως απαίτηση των καιρών: "Πράσινη πολιτική"», συμπληρώνει ο εμπνευστής του έργου.

Τα επόμενα σχέδια.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη σε κατανάλωση τομάτας, αφού καταναλώνονται περί τα 50 κιλά το χρόνο κατά κεφαλήν. Ο όμιλος Ευθυμιάδη, συνεργάζεται με το Γεωπονικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και του ΑΠΘ, αλλά κυρίως με τη γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας, η οποία υποστηρίζει και συμβουλεύει τα προγράμματα και τις μεθόδους της παραγωγής του.


Το επόμενο βήμα είναι η επέκταση του θερμοκηπίου κατά 100.000 στρέμματα ακόμη και η ανάπτυξη της παραγωγής, ενώ αναζητείται έκταση στην Ξάνθη για δημιουργία νέων εγκαταστάσεων που θα εκμεταλλεύονται τη γεωθερμία. «Οραμά μας είναι η παραγωγή κι εξαγωγή της επώνυμης ελληνικής σαλάτας, όπου κάθε συστατικό θα έχει το όνομά του και θα πωλείται αυτόνομα στο εξωτερικό. Επιδίωξή μας είναι "χτίσουμε" έναν μύθο γύρω από τη μεσογειακή διατροφή και να καταρρίψουμε πια έμπρακτα τις φήμες που καλλιεργούν αυτοί που σκοπίμως υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα δεν παράγει. Η Ελλάδα μπορεί και παράγει τα καλύτερα προϊόντα, αρκεί να το πιστέψουμε και να το συνειδητοποιήσουμε. Αυτή την στιγμή χρειάζεται αναγέννηση της παραγωγικής φυσιογνωμίας της χώρας από τις στάχτες της».

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ
Η εξέλιξη των γενεών

Το 1935, ο Ευθύμιος Ευθυμιάδης, που καταγόταν από εύπορη οικογένεια της Πόλης, ήρθε στη Θεσσαλονίκη. Η μικρή βιοτεχνία με αγροτικά φάρμακα που «έστησε» στο Κορδελιό απέδωσε. Το 1970, τα ηνία της επιχείρησης ανέλαβε ο γεωπόνος γιος του, Νίκος (δεύτερη γενιά), ο οποίος την ανέπτυξε και την καθιέρωσε ως τη μεγαλύτερη εταιρεία αγροτικών εφοδίων αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα, που ειδικεύεται στα φυτοπροστατευτικά προϊόντα, λιπάσματα και σπόρους.

Οι πρωτοπόρες ιδέες όμως ήρθαν δεκαοκτώ χρόνια αργότερα από τους εκπροσώπους της τρίτης γενιάς και ιδιαίτερα από τον εγγονό Ευθύμη Ευθυμιάδη (γιο του Νίκου), ο οποίος αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του ως Μηχανικός Παραγωγής και Διοίκησης στη Βρετανία και εργάστηκε στο χώρο των αγροτικών προϊόντων, επέστρεψε για να φέρει νέα πνοή στην ήδη υπάρχουσα επιχείρηση.

Ανέπτυξε το δικό του εργαστήριο για ποιοτικό έλεγχο τροφίμων (Agrolab) και προχώρησε με την τελευταία επένδυση στην παραγωγή τομάτας, εφαρμόζοντας ένα πρωτοπόρο για τα ελληνικά δεδομένα, μοντέλο γεωργίας. Ετσι το 2007, κυκλοφόρησε στην ελληνική αγορά η «Lucia», πρώτη ελληνική τομάτα σε τσαμπί με το όνομά της σε αυτοκόλλητη ετικέτα.

Πηγή: ethnos.gr / Ευη Κωνσταντινίδου